Ingeleverd!

Afgelopen vrijdag had ik het laatste plaatje afgemaakt, en eind van de middag was alles gescand. Aaron en ik namen alles nog een keer door. Onze conclusie: we zijn allebei heel blij met het resultaat! Het kon dus opgestuurd. Met z’n tweeën tegelijk drukten we op de ‘verzenden’  knop: tekst en beeld van Luuks Zomer gingen op weg naar de uitgever en vormgeefster. Wat een feestelijk gevoel!
Hier 3 van de 84 plaatjes. Meer verklap ik nog niet…!


Nu beginnen de volgende fasen: de vormgeefster moet allereerst een cake zien te bakken van de ingrediënten die ze in haar mailbox vindt.  Wij kunnen in spanning afwachten. Dan gaat er ongetwijfeld nog geschaafd en geslepen worden aan tekst en beeld. Voor mij is het nu tijd om te zorgen voor de lancering van het boek. Dat is een aparte tak van sport. Jeroen van Levendig Uitgever heeft vaker met dit bijltje gehakt en zal ervaring en skills inzetten. Maar het mooie is dat ik hier zelf ook wel wat kaas van heb gegeten en onder jullie donateurs zit ook veel publiciteitskracht. Mijn voorstel (en vraag..?) is om de krachten te bundelen en ervoor te zorgen dat heel Nederland over een jaar een exemplaar van Luuks Zomer in de kast heeft staan.  Met andere woorden: ik ga jullie actief betrekken bij de lancering.

Qua planning hebben we een kleine wijziging ingevoerd… Ik heb jullie beloofd dat in juli het boek uitkomt. Maar juli is eigenlijk een slecht moment: half Nederland is op vakantie. Komkommertijd heeft ook wel z’n voordelen natuurlijk, de pers is hevig op zoek naar content en dan heb je wel meer kans op aandacht. Maar dit boek is geen komkommer en we moeten ook niet te vroeg pieken, want we moeten op z’n sterkst staan tijdens de Kinderboekenweek. Die start op 4 oktober. Mijn planning is nu dat we een openingsfeestje houden op 10 september. Waarom dan? Dat heeft te maken met een ander project dat ik in opdracht van de gemeente Utrecht (via RAUM) organiseer: die dag is vanaf drie uur de Berlijnse Picknick. Dat is een heel gezellige picknick op het Berlijnplein in Leidsche Rijn. Een verbindend evenement met optredens, interviews, lokale hapjes. Aan het eind van die picknick zal Luuks Zomer officieel het licht zien. Dan nodig ik natuurlijk ook pers uit. Zet die datum alsjeblieft vast in je agenda! Lijkt me heel leuk om elkaar dan in elk geval te ontmoeten! Van 10 september tot en met de week van 4 oktober gaan Aaron en ik on tour langs scholen, bibliotheken en winkels om het boek te presenteren.  Wat vinden jullie van dit plan?
Het boek zal ergens in augustus van de pers komen. De exacte datum weet ik nog niet. Zodra ik het weet laat ik het jullie weten. Dan krijgen jullie de bestelde exemplaren en ook de pers kunnen we presentie-exemplaren sturen . Maandagochtend 11 september zullen er dus rijen mensen in slaapzakken voor de boekhandels liggen om een exemplaar te pakken te krijgen. En dan te bedenken dat de meeste boekwinkels pas ‘s maandagmiddag openen!

Wordt vervolgd dus!

One thought on “Ingeleverd!

Leave a Reply

